Opskrift på suttesnor (med striber på langs)

Der kom lige en anmodning på opskriften på mine suttesnore. Så her er den.
Du kan se flere billeder HER og HER eller opskriften på suttesnore (med striber på tværs) HER


Hæklet på nål nr. 2½
Der er brugt bomuldsgarn til suttesnorene. De kan derved vaskes på høje temperaturer.
Suttesnorene er ca. 2 cm brede.


Slå 46 lm op.
Sæt nålen i anden m fra nålen og lav 1 stng m i hver m = 45 stangmasker.
Vend med en lm samtidig med at der skiftes farve. Hækl fm langs hele den ene side. I hjørnet laves der ca. 10 lm som hæftnes i næste hjørne med en km. Det passer til en MAM sut. Ønskes suttesnoren til en sut med almindelig ring kan man med fordel lave ca 5 lm yderligere.
Fortsæt med fm langs den anden side.
Vend igen med en lm imens der skiftes farve. Lav nu stng m langs hele den ene side. I hjørnet laves der nu ca. 30 fm ned i lm hullet.  Fortsæt med stng m langs modsatte side.
Sy et selespænde RIGTIG godt fast i den ene ende. Man kan med fordel bruge enderne fra hæklingen.
Hæft de sidste ender og klip
Pynt evt. med en hæklet blomst eller cirkel.

OBS. Suttesnore ikke må være længere end ca. 15 cm. da den derved ikke kan nå rundt om babyens hals. Og dertil skal det selvfølgelig også lige siges, at man ALDRIG bør benytte en suttesnor når babyen er uovervåget f.eks. ved middagslur.

Kommentarer

  1. Den skal klart afprøves. Tak fordi du deler. Synes jeg har læst at max længde på suttekæder må være 22 cm. Så nu må jeg da vis hellere søge noget mere efter det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hmm.. Jeg har måske haft en ekstra forsigtig kilde. Det kan vel i grunden være ligemeget så længe man altid er opmærksom og ikke lader barnet ligge uden opsyn med en suttesnor.

      Slet
  2. Det er jo så sandt. Jeg har jo desværre ikke en lille endnu jeg kan "måle"efter. kunne ske jeg skulle kappe et par cm af mine, så er jeg mere sikker. ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan hvertfald aldrig være for forsigtig med de små.
      Tak fordi du læser med.. Og tak for din kommentar.

      Slet
  3. Hej Louise

    Tak for din gode blog...den er dejlig at følge. Jeg vil gerne spørge dig om hvad en standmaske er ??

    Hilsen Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Skrivefejl.. Det er selvfølgelig en stangmaske.
      Det må jeg vist hellere lige få rettet. Godt med et par vågne øjne..
      Glad for at du ellers synes om bloggen.

      Slet
  4. Hejsa (:
    Er i gang med at lave sådan en suttesnor, men den jeg laver bliver meget bred og ligner slet ikke dem på billedet :/

    Ved ikke lige hvad jeg gør galt :/
    -umiddelbart ser mine stangmasker meget bredere ud end dine :,)

    Mvh Pia

    SvarSlet
  5. Hejsa (:

    Jeg er i gang med at hækle en af disse vildt søde suttesnore, men synes slet ikke at den jeg laver, ligner dem på billedet :/ mine stangmasker ser ud til at være noget bredere. Hvilket resulterer i at den simpelthen bliver for bred til klipsen :(
    Kan ikke lige gennemskue hvad det er jeg gør forkert :/

    SvarSlet
    Svar
    1. Prøv at skifte til en mindre nål. Ellers kan du måske erstatte yderste omgang stangmasker med fastmasker. Håber du får det til at fungere.

      Slet

Send en kommentar

Tak for, at du tog dig tid til at skrive til mig.
Selvom jeg ikke altid får svaret, sætter jeg stor pris på alle kommentar som jeg får.