Opskrift på suttesnor (med striber på tværs)

En veninde spurgte om ikke jeg lige kunne lave en suttesnor til hendes kommende barn. Og jo da.. det blev bare ikke til en, men tre af slagsen.

Se mine andre suttesnore HER og HER

Opskrift på suttesnor (med striber i tværs)

Hæklet på nål nr. 2½
Der er brugt bomuldsgarn til suttesnorene. De kan derved vaskes på høje temperaturer.
Suttesnorene er ca. 2 cm brede.
1: Slå 5 lm op. Vend med en lm
2: Hækl tilbage med en fm i hver m. Vend med en lm samtidig med at der skiftes farve.
3: Hækl tilbage med en fm i hver m. Vend med en lm
4: Hækl tilbage med en fm i hver m. Vend med en lm samtidig med at der skiftes farve.

Fortsæt med punkterne 3 og 4 indtil der er ca. 30 rækker.
Hækl 10 lm i det ene hjørne og fæsten med en km i det modsatte hjørne. Så passer det til en MAM sut. (Hvis du ønsker at bruge suttesnoreren til en sut med almindelig ring, kan man med fordel lave flere lm. da det så vil blive nemmere at fæstne den gennem ringen).

I det ene hjørne i modsatte ende af lm hækles nu en fm kant rundt langs snoren.Ved lm laves der 30 fm ned i hullet. Derefter fortsættes der med fm langs modsatte kant.

OPDATERING (april 2013): Få hjælp til kanten i indlægget HER



Sy et selespænde RIGTIG godt fast i den ene ende. Man kan med fordel bruge enderne fra hæklingen.

Hæft de sidste ender og klip

OBS. Suttesnore ikke må være længere end 15 cm. da den derved ikke kan nå rundt om babyens hals. Og dertil skal det selvfølgelig også lige siges, at man ALDRIG bør benytte en suttesnor når babyen er uovervåget f.eks. ved middagslur.

Kommentarer

  1. Hvor er de flotte :)
    Hækler du med dobbelt snor eller hvordan får du det så tæt ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sheila.
      Tak for det.
      Nej jeg hækler bare med en hæklenål der er den "mindste" som passer til garnet. Her hæklenål str. 2,5 i bomuldsgarn til 2,5-3,5.
      Hvis du hækler meget løst kan det måske hjælpe at skifte en mindre hæklenål.

      Slet
  2. Hejsa
    Det er flotte suttesnore og jeg har brugt din opskrift. Men de bliver ikke så pæne i kanten som dine. Hvad gør du med alle enderne når der skiftes farve så tit? Jeg har ladet dem løbe i siden men vist ikke stramt nok. Der bliver huller når jeg laver kanten og den bliver tykkere end den anden side. God og sjov blog du laver, tak for det;)
    Mvh Lizette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lizette.
      Tak for din besked og de søde ord.
      Jeg gør jo egentligt som du gør så jeg har svært ved at se hvad forskellen er. Tænker lidt, at jeg må lave en billedserie som viser det lidt tydeligere. Det kommer som et nyt indlæg snart..

      Rigtig god weekend.
      // Louise

      Slet
    2. Hej Lizette.
      Så har jeg lavet et indlæg om det.. Er netop blevet udgivet.
      God søndag.

      Slet

Send en kommentar

Tak for, at du tog dig tid til at skrive til mig.
Selvom jeg ikke altid får svaret, sætter jeg stor pris på alle kommentar som jeg får.